تماس های اضطراری آزاردهنده؛ آیا مجازات کافی است؟

[ad_1]

آیا تا به حال پشت خط کمک بوده اید؟ شاید یکی از سخت ترین زمان های زندگی یک فرد زمانی باشد که فردی برای زندگی خود به کمک نیاز دارد اما به کمک دسترسی ندارد. او در آن زمان دچار تصادف شدید یا یکی از اعضای خانواده اش سکته قلبی و … شده بود، اما پس از تماس با نیروهای امدادی، صدایی جز بوق به گوشش نرسید.

به گزارش ایسنا، تعداد زیاد مزاحمان تلفنی یکی از دلایل مهمی است که گاهی اوقات برقراری ارتباط با نیروهای امدادی دشوار است. از طرفی ایجاد اختلال در تلفن نیروهای امدادی، بی حوصلگی کسانی است که نیاز فوری به کمک دارند.

مشکل مزاحمان تلفنی برای اورژانس جدید نیست. كاركنان فعلي و سابق اين سازمان بارها در اين زمينه شكاياتي را مطرح كرده و آماري را در اين زمينه ارائه كرده اند كه نه تنها قابل توجه نيست بلكه در موارد عجيب و غريب نيز مي باشد. آزار و اذیت نه تنها امدادگران اورژانس را آزار می دهد، بلکه مانع کمک به افرادی می شود که واقعاً به کمک نیاز دارند و گاهی اوقات باعث می شود افرادی که واقعاً به کمک نیاز دارند پشت خط منتظر بمانند، و این به معنای بازی با زندگی دیگران است.

البته همه افراد به قصد آزار دادن با اورژانس تماس نمی گیرند و برخی از تماس گیرندگانی که آزاردهنده هستند، افراد مسن مجرد، کودکان و … هستند. این در حالی است که بسیاری از مزاحمان تلفن های اضطراری بزرگسالان و جوانان هستند که برای تفریح ​​با اورژانس تماس می گیرند و برخی از این افراد افراد عادی هستند.

اما آمار ارائه شده توسط اورژانس حاکی از آن است که با گذشت زمان، میزان مزاحمت های تلفنی برای این سازمان کاهش چشمگیری نداشته و همچنان موضوعی برای اورژانس باقی مانده است، بنابراین در شهریور 1400 دکتر دکتر. پیمان صابریان – رئیس سابق سازمان اورژانس تهران – مدعی شد که حدود 5 تا 6 درصد تماس‌ها عموماً تماس‌های تلفنی آزاردهنده است، این در حالی است که اسفندماه سال گذشته یحیی صالح طبری، رئیس فعلی مرکز اورژانس تهران در نشستی خبری در این باره گفت: پایان سال: «در مرکز اورژانس تهران مزاحمت های تلفنی وجود دارد و روزانه بین 10 تا 20 درصد، یعنی 700 تا 1200 مزاحمت تلفنی در اورژانس تهران داریم.

البته آمار مزاحمت های تلفنی تنها به شهر تهران محدود نمی شود و شهرهای دیگر کشور نیز برای نیروهای امدادی با این مشکل مواجه هستند. اسفند 1400 مجتبی خالدی – سخنگوی سازمان اورژانس کشور – درباره آمار مزاحمت های تلفنی کشور گفت: حدود 20 تا 30 درصد تماس های تلفنی اورژانس مزاحمت تلفنی است اما بسیاری از این مزاحمت ها مشخص نیست. در همین ماه جواد مطیعی – رئیس فوریت های پزشکی اردستان – نیز گفت: از اوایل دهه 1400 تا پایان بهمن ماه بیش از 15 هزار و 840 تماس با مرکز اورژانس 115 اردستان برقرار شد که متأسفانه 30 درصد از 911 تماس مزاحمان. ، تماس تلفنی بود.

شاید در چند دهه اخیر، موضوع مزاحمت تلفنی بیشتر از الان بوده است، اما اکنون با فرهنگ سازی هایی که رخ داده، تعداد مزاحمان تلفنی به شدت کاهش یافته است. اما سوال اینجاست که چرا سازمانی که با نجات جان انسان ها سر و کار دارد هنوز باید با مشکل مزاحمان تلفنی مقابله کند؟ آیا تاکنون پیگیری های لازم انجام نشده است؟

در همین راستا خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور در اسفندماه سال گذشته درباره نظارت های انجام شده توسط این سازمان برای برخورد با مزاحمان تلفنی گفت: ماهانه و معاونت حقوقی این سازمان وظیفه نظارت را بر عهده دارد. طبیعتا با قوه قضائیه نیز در ارتباط هستیم و امیدواریم این ارتباط برقرار شود تا مجازات بازدارنده ای در این زمینه در نظر گرفته شود. اگر این اتفاق بیفتد، می توانیم ببینیم که مزاحمت تلفنی کاهش می یابد. البته با سیستم های مخابراتی جدید به راحتی می توان افراد را شناسایی کرد، شاید قبلا یکی از مشکلات شناسایی افراد بود، اما اکنون این مشکل حل شده است.

خالدی گفت: همچنان نگرانی اضطراری قطعی تلفن ثابت مزاحمان وجود دارد که اگر تلفن ثابت مزاحم قطع شود و فردی در آن منزل دچار مشکل شود، طبیعتا دسترسی اضطراری کاهش می یابد. ما این دغدغه ها را داریم و امیدواریم با افزایش سطح فرهنگ و آگاهی و به ویژه تلاش والدین، آموزش های لازم برای کاهش مزاحمت های تلفنی ارائه شود.

در ادامه پژمان آقازاده – نماینده فنی و عملیاتی مرکز اورژانس تهران – بهمن ماه سال گذشته گفت: راهکار مهمی که می توان برای کاهش مزاحمت های تلفنی انجام داد، برخورد قانونی است. در حال حاضر مزاحمت تلفنی و مجازات آن متعادل نیست. مثلا فردی با شماره تماس و سیم کارت شماره اورژانس 115 را اذیت می کند و در نهایت برای تنبیه شما سیم کارت شما را می سوزاند. البته این مجازات نمی تواند بازدارنده باشد.

معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس تهران با اشاره به برگزاری جلساتی با دادستانی تهران و سایر نهادهای همکار و پشتیبانی در حوزه امداد گفت: این جلسات در سطح وزرا و با موضوع جلسات همان جرمی است که باید برای مزاحمان تلفنی در نظر گرفته شود.” حتی در این جلسات پیشنهاد دو تا شش ماه حبس در مورد جرم مطرح شد.

به گفته وی، ادامه این جلسات بسیار مهم است که نتیجه می دهد و می تواند مفید باشد.

به گفته مسئولان سازمان اورژانس کشور و مرکز اورژانس تهران، پیگیری برای برخورد با مزاحمان تلفنی به طور جدی در دستور کار قرار دارد، اما چگونه با این افراد برخورد کنیم؟

در مرداد 1400 سیروس اسدی رئیس اورژانس شهرستان جم گفت: یک مزاحم تلفنی که در یک ماه گذشته 1637 تماس با اورژانس این شهرستان برقرار کرده بود محاکمه شد.

به گفته وی، به مدت یک ماه جوانی 25 ساله در ساعات مختلف شبانه روز با مرکز اورژانس جم تماس می گرفت و باعث ایجاد مزاحمت می شد که به مراجع قضایی اعلام و برای وی پرونده تشکیل شد.

وی ادامه داد: این فرد در دادگاه حضور داشت و برای وی حکم قضایی صادر شد. همچنین تعهد کتبی با والدین او برای جلوگیری از تکرار این اتفاق بسته شد.

به نظر می رسد در حالی که برخورد با مزاحمان تلفنی در دستور کار قرار گرفته و قدم به قدم در حال اجراست، شاید بتوان راهکار دیگری برای ریشه یابی این مشکل اندیشید.

بختیاری – روانشناس – با اشاره به اینکه برخی مزاحمان تلفنی مشکلات روحی و روانی دارند، گفت: طبیعتاً در بیشتر موارد فردی که به قصد سرگرمی مزاحم نیروهای امدادی می شود، از عواقب اقدام نامناسب خود اطلاع دقیقی دارد. این فرد ممکن است با انجام این کار مشکل روانی داشته باشد.

وی ادامه داد: در خصوص برخورد قانونی با این افراد قطعا کارشناسان حقوقی و افراد با تجربه در این زمینه باید نظر خود را اعلام کنند. اما شاید یکی دیگر از راه های کمک به این افراد و رفع مشکل مزاحمان تلفنی، ارجاع آنها به روانشناس و مشاور باشد. فردی که آگاهانه دیگران را ناراحت می کند، از آن لذت می برد و آن را تکرار می کند، ممکن است نیاز به کمک و درمان داشته باشد.

این روانشناس گفت: علاوه بر این راه حل دیگر کمک گرفتن از این افراد در کارهای داوطلبانه یا حتی اورژانسی است تا متوجه رفتار اشتباه خود شوند.

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بایگانی‌ها