جای خالی کادر بهداشتی در سیاست های کشور

[ad_1]

استاد بهداشت حرفه ای و مدیر دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه آگاهی از بهداشت و پیشگیری یک اصل اساسی در نظام سلامت است، گفت: به این معنا که باید سیاست های پیشگیری با اولویت درمان اعمال شود. ; متأسفانه اکنون از کارشناسان بهداشت و پیشگیری فقط برای بحث خدمات اجرایی استفاده می شود که این یک ضعف بزرگ است.

دکتر در گفت وگو با ایسنا، رسول یاراحمدی با بیان اینکه همچنان شعار «پیشگیری قبل از درمان» را سر می دهیم، افزود: سوال اینجاست که در حال حاضر چند نفر از کادر درمانی ما در حوزه سیاست گذاری هستند؟ چه تعداد از متخصصان مراقبت های بهداشتی ما در نقش های وزارتی و تصمیم گیری، به ویژه در مدیریت Quid نقش دارند؟

آموزش و پیشگیری در کشور ضعیف و مغفول مانده است

یاراحمدی یکی دیگر از سیاست‌گذاری‌ها را عدم همکاری حوزه سلامت و صنعت برشمرد و خاطرنشان کرد: متاسفانه وزارت بهداشت از بالا به پایین دستور می‌دهد و گزارش‌هایی را می‌خواهد که شاخص و قالب درستی نداشته باشد. در واقع بحث آموزش در کشور ما رها شده است.

وی گفت: پیشگیری بر درمان ارجحیت دارد. هنوز بعد از گذشت سالها این یک شعار است. متاسفانه به جای آموزش و پرورش، اولین جایی که با شیوع کرونا تعطیل شد، دانشگاه‌های ما بودند و در عوض اورژانس‌ها و بیمارستان‌ها شلوغ شدند و نه تنها دانشجویان، بلکه استادان را نیز رها کردند.

وی افزود: دانشجویان دانشکده های بهداشت باید از این مقررات سختگیرانه و عدم امکان حضور در خوابگاه ها و دانشگاه ها مستثنی باشند. حضور در میدان، آموزش بیشتر و تبدیل شدن به افراد توانمند. آنها باید مجذوب دو یا چند آموزش مبتنی بر مهارت باشند تا اعتبار پژوهشی، آموزشی و فرهنگی کشور را به دست آورند. متأسفانه در همه گیری کرونا آنچه لازم بود میسر نشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه چرا پروتکل ها رعایت نمی شود، افزود: وزارت بهداشت و دستگاه های تابعه وظایفی بر عهده دارند که باید بر اساس دانش صنعت یا قوه مجریه را تغذیه کنند، اما وزارت بهداشت از اثربخشی این پروتکل ها بازخورد می گیرد. او بود؟”

وی افزود: متاسفانه گزارش های ارائه شده از سوی بخش خصوصی از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه ها قابل تایید نیست و اشتباهات و ابهامات زیادی در این گزارش ها وجود دارد.

یاراحمدی با اشاره به مزایا و معایب کرونا گفت: چه کسی باید این کار را بکند و نکند؟ در اینجا باید خودخواه باشیم و از خود بپرسیم. زمانی که وزارت بهداشت نتواند پس از تدوین پروتکل مشارکت خوبی در جامعه داشته باشد یا به خوبی آموزش ندهد و سپس بازخورد دریافت کند، پروتکل‌ها به همان میزان بلااستفاده می‌مانند.

پیامدهای اقتصادی و اجتماعی کرونا

این استاد دانشگاه ادامه داد: زمانی که بیماری عروق کرونر قلب رخ می دهد، باید خطر ابتلا به این بیماری را کاهش داد و از سوی دیگر نمی توان جلوی این صنعت را گرفت. وی تصریح کرد: وقتی سازمان گسترش صنایع اعلام می کند که این بحران بیشتر تبعات اقتصادی دارد و تبعات اجتماعی و انسانی نیز دارد، این پیام را می دهد که نباید جلوی تولید کشور گرفته شود، بنابراین تعطیلی اصناف برای تیم کرونا آسان است. و …، اما این زنجیره به اقتصاد و معیشت مردم مربوط می شود و تبعات بیشتری دارد.

وی با تاکید بر اینکه کرونا همزمان فرصت و تهدید برای مدیران، معلمان، تصمیم گیران و مجریان است، گفت: اگر ستاد کرونا تصمیم بگیرد شهر تهران را به مدت یک هفته تعطیل کند چه اتفاقی می افتد؟ در اینجا باید بگوییم که لازم است چرخ تولید ما بچرخد. دورکاری را می توان در محیط های اداری ایجاد کرد، اما بیشتر مشاغل در صنعت و تولید است و دورکاری امکان پذیر نیست. بنابراین با محدود کردن اصناف بر مشکلات ما می افزاید.

جای خالی کادر بهداشتی در سیاست های کشور

یاراحمدی با اشاره به اینکه همچنان شعار پیشگیری قبل از درمان را سر می دهیم، افزود: چه تعداد از دست اندرکاران حوزه سلامت در عرصه های سیاسی کشور حضور دارند؟ چه تعداد از متخصصان مراقبت های بهداشتی ما در نقش های وزارتی و تصمیم گیری، به ویژه در مدیریت Quid نقش دارند؟

وی با بیان اینکه آگاهی از سلامت و پیشگیری یک اصل اساسی در وزارت بهداشت است، گفت: سیاست های پیشگیری باید با رعایت اولویت بر درمان اجرا شود. متاسفانه از کارشناسان بهداشت و پیشگیری فقط برای بحث خدمات اجرایی استفاده می شود که یکی دیگر از نقاط ضعف ماست. استفاده از آن در ساختار و تشکیلات وزارت بهداشت بر اساس صلاحیت و توان تخصصی متخصصان ضروری است. مثلاً معاون وزیر بهداشت نباید متخصص بالینی باشد، همانطور که معاون وزیر بهداشت هم نباید متخصص سلامت باشد.

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بایگانی‌ها