دانشگاه ها نگران وضعیت بودجه فعلی هستند

[ad_1]

بودجه جاری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برای سال جدید 30 تا 40 درصد افزایش نشان می‌دهد، در حالی که برای فرصت‌های تحصیل در خارج از کشور برای دانشجویان دکتری و اساتید دانشگاه تخصیصی در نظر گرفته نشده است و به نظر می‌رسد وضعیت بودجه جاری در سال جاری ، دانشجویان دکترا برای تحصیل در خارج از کشور اعزام می شوند تا با شما ملاقات کنند.

به گزارش ایسنا، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران آموزش عالی و روسای دانشگاه‌ها در سال جدید، بودجه و تامین هزینه‌های رفاهی و آموزشی دانشجویان، اساتید و کارکنان است که قطعاً در بین دانشگاه‌هایی که صفر تا صد بودجه دولتی دارند، دغدغه بیشتری دارند. نسبت به دانشگاه های پولی که هزینه تحصیل خود را دریافت می کنند..

واضح است که در رابطه با تخصیص بودجه دولتی، مشارکت دانشگاه های دولتی در کشور متفاوت است و میزان بودجه این مراکز با توجه به سیاست، سن، عملکرد و برنامه متفاوت است، هرچند دولت در نظر گرفته است. زمینه های درآمدزایی دانشگاه ها به گونه ای که این مراکز صرفاً بودجه بندی شوند. آنها وابسته به سازمان های دولتی نیستند و حوزه های تحت پوشش دولت در حساب درآمد دانشگاه شامل خدمات آموزشی و فرهنگی، خدمات رفاهی دانشجویی، خدمات پژوهشی، خدمات رفاهی دانشجویی و درآمد حاصل از فروش سایر خدمات است.

بنابراین اگر دانشگاه ها در حوزه های مذکور اقدامات لازم را برای درآمدزایی انجام ندهند و به بودجه وابسته بمانند، قطعا جامعه دانشگاهی متحمل زیان های جدی خواهد شد.

بر این اساس نگاهی گذرا به وضعیت بودجه دانشگاه ها می اندازیم. آموزش عالی در واقع شامل کلیه زیرنظام های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه پیام نور، دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه فنی و حرفه ای، دانشگاه های وابسته به سایر دستگاه های اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی و غیردانشگاه های غیردانشگاهی است. دولت سود

بررسی ها نشان می دهد که مجموع اعتبارات دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و واحدهای ستادی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1401 نسبت به سال 1400 حدود 31 درصد افزایش داشته است. بیشترین نرخ رشد متعلق به درآمدهای اختصاصی است. نرخ رشد این درآمدها در سال 1401 نسبت به سال 1400 حدود 45 درصد برآورد شده است.

بررسی سهم اعتبارات برحسب ماهیت از کل اعتبارات نشان می دهد که 82 درصد اعتبارات از محل منابع بودجه عمومی (73 درصد هزینه ها و 9 درصد از کالاهای سرمایه ای) تامین خواهد شد. سهم دانشگاه ها و واحدهای پرسنلی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (بخشی از درآمدهای اختصاصی) در تامین هزینه های لازم در سال 1401 نسبت به سال 1400 حدود 1.7 درصد افزایش یافته است.

یکی از مهم ترین شاخص های مالی بخش آموزش عالی «سهم اعتبارات فصل آموزش عالی در تولید ناخالص داخلی» است. این شاخص اولویت تامین مالی آموزش عالی در هر کشور را نشان می دهد. ارزش این شاخص در حساب بودجه 1401 کل کشور بر اساس پیش بینی ارزش تولید ناخالص داخلی توسط مرکز آمار ایران 0.55 درصد برآورد شده است که نسبت به همین مقدار در سال 1399 دارای یک عدد خواهد بود. متوسط ​​رشد سالانه 5.7 درصد.

یکی دیگر از شاخص های مهم مالی این بخش، «شاخص اعتباری بخش اعتباری آموزش عالی بودجه عمومی دولت» است که سهم هزینه های دولت در بخش آموزش عالی را نشان می دهد. ارزش این شاخص از 3.81 درصد در سال 1399 به 3.66 درصد در سال 1401 کاهش یافته است.

شاخص مالی دیگری که وجود دارد «نسبت بین واحدهای فصل آموزش عالی به کل واحدهای آموزشی» (شامل واحدهای فصل آموزش عمومی، فصل آموزش و پرورش فنی و حرفه ای و همچنین فصل آموزش عالی) است. و ارزش هزینه های آموزش عالی در رابطه با کل هزینه های آموزش. کشور را نشان دهد. نرخ این شاخص از 27.4 درصد در سال 1399 به 31.1 درصد در سال 1401 تغییر خواهد کرد.

مجموع اعتبارات مصوب (هزینه، تملک کالاهای سرمایه ای و درآمد ویژه) از دانشگاه ها و واحدهای پرسنلی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400 بالغ بر 304.260 میلیارد ریال بوده است. این اعتبارات با رشد 31 درصدی به مبلغ 373.341 میلیارد ریال در لایحه 1401 پیشنهاد شد.

سهم اعتبارات هزینه ای از کل اعتبارات پیش بینی شده در طرح 73 درصد (360.249 میلیارد ریال)، درآمد اختصاصی 18 درصد (855.60 میلیارد ریال) و تملک کالاهای سرمایه ای 9 درصد (158.31 میلیارد ریال) است.

مقایسه اعتبارات پیش بینی شده در قانون بودجه سال 1401 کل کشور با اعتبارات سال 1400 نشان می دهد که نرخ رشد اعتبارات هزینه ای معادل 30 درصد، درآمد ویژه معادل 45 درصد و تملک کالاهای سرمایه ای حدوداً می باشد. 20 درصد

توجه ویژه به اعطای اعتبارات مربوط به خدمات رفاهی دانشجویی به میزان 60 درصد، حمایت و تقویت اعتبار دانشگاه های فنی و حرفه ای برای حمایت از حوزه های صلاحیتی تا سقف 43 درصد و حمایت از داوطلبان دکتری در قالب درخواست فوق دکتری (30 میلیارد ریال). ) از نکات قابل توجه

تامین منابع لازم برای بهره برداری از 57 پروژه با زیربنای 229 هزار متر مربع از دیگر ویژگی های لایحه 1401 کل کشور است.

در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانان، اعتباری بالغ بر 840 میلیارد ریال برای تکمیل خوابگاه دانشجویان متاهل اعطا شد که 50 درصد آن توسط خیرین یا سایر منابع تکمیل شد.

بررسی اجمالی بودجه جاری دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی حاکی از افزایش 30 تا 40 درصدی است که در آن هیچ تخصیصی برای فرصت های تحصیلی کوتاه مدت در خارج از کشور برای داوطلبان دکتری و اساتید در نظر گرفته نشده است. وضعیت، امسال، دانشجویان دکتری برای تحصیل در خارج از کشور اعزام خواهند شد تا شما را ملاقات کنند.

در این راستا دکتر. محمدعلی زلفی گل در گفت وگو با ایسنا، وی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا محدودیت‌هایی برای سفرهای بین‌المللی به دانشگاه‌ها وجود دارد که بخشی از آن طبیعی است. اما آرزوی ما این است که هر دانشجوی تحصیلات تکمیلی بتواند حداقل یک تجربه بین المللی داشته باشد، این تعاملات، سفر و فرصت های تحصیلی هزینه های خاص خود را دارد.

وی افزود: شرایط فعلی اعتبارات لازم را برای اهداف و چشم انداز ما برای تعاملات بین المللی دانشجویی فراهم نمی کند، اما تلاش می کنیم دولت را متقاعد کنیم که دانشجویان بیشتری از دانشگاه های ما می توانند تعامل علمی و فرصت مطالعاتی داشته باشند.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: در حال حاضر محدودیت های مالی دست ما را برای از سرگیری فرصت مطالعاتی دانشجویان بسته است.

دکتر. زلفی گل همچنین تاکید کرد: فکر می‌کنم با توجه به بودجه‌ای که برای آموزش عالی بسته شده است، در سال جدید در زمینه فرصت‌های تحصیلی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی با مشکل جدی مواجه باشیم.

بودجه مورد نیاز برای فرصت های تحصیلی

دکتر. هاشم داداشپور، رئیس سازمان امور دانشجویان نیز در گفت و گو با ایسنا، گفت وگو کردوی گفت: یکی از اولویت های وزیر علوم تقویت فرصت های مطالعاتی کوتاه مدت است. وی ادامه داد: سالانه 11 هزار و 500 متقاضی به تعداد داوطلبان دکتری در کشور اضافه می شود که برای پوشش آن به حدود 800 میلیارد تومان منابع مالی نیاز داریم؛ البته عرض کردم در صورتی که سازمان برنامه و بودجه ما را همراهی کند این رشته قابل اجراست. توجه داشته باشید که در صورت تامین بودجه مورد نظر آماده اعزام دانشجو برای فرصت های تحصیلی کوتاه مدت هستیم.

وی تاکید کرد: در دو سال گذشته آموزش مجازی تعداد فرصت های تحصیل در خارج از کشور برای دانشجویان صفر نبوده و سال گذشته حدود 220 دانشجو برای فرصت مطالعاتی اعزام شدند و در نیمه دوم سال 1400 نیز 180 سهمیه برای فیلم کوتاه در نظر گرفته ایم. در مجموع سال گذشته حدود 400 نفر برای فرصت مطالعاتی اعزام شدند که اگر این آمار را با آمار دانشجویان هدف مقایسه کنیم، حدود 4 درصد از دانشجویان واجد شرایط اعزام شدند که به طور مطلق عدد قابل توجهی نیست.

رئیس سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد: امیدوارم امسال بتوانیم حداقل 10 درصد از داوطلبان دکتری اضافه شده به نظام آموزش عالی کشور را با تامین اعتبار لازم پاسخ دهیم.

به گفته وی، برای اینکه وزارت علوم و دانشگاه های ما در سطح بین المللی فعالیت کنند، یکی از الزامات حضور دانشجویان در مجامع علمی جهانی است. بنابراین باید در تبادل دانشجو و ایجاد فرصت مطالعاتی جدی باشیم. متاسفانه بودجه برای این کار بسیار محدود است. حداقل امسال انتظار داشتیم اتفاق خوبی بیفتد که هنوز اتفاق نیفتاده است.

معاون وزیر علوم همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر بخشی از منابع مالی فرصت‌های تحصیلی کوتاه‌مدت توسط خود دانشجویان تامین می‌شود، زیرا نمی‌توانیم همه منابع را تامین کنیم. حدود 65 درصد از اعتبارات توسط وزارت علوم تخصیص می یابد و به دلیل نوسانات ارزی، بیش از 35 درصد از بودجه توسط خود دانشجویان تامین می شود.

دکتر. داداشپو تاکید کرد: سالانه حدود 11 هزار و 500 دانشجوی دکتری به دانشجویان کشور اضافه می شود که با احتساب 11 هزار دانشجوی دانشگاه آزاد، سالانه 23 تا 24 هزار دانشجوی دکتری به کشور اضافه می شود.

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بایگانی‌ها