دلایل لرزش بدنه خودرو چیست؟

لرزش بدنه خودرو, علت لرزش بدنه خودرو, دلایل لرزش بدنه خودرو

دلایل لرزش بدنه خودرو چیست ؟

 

چرا ماشین شما هنگام رانندگی می لرزد؟

طبیعی است که ماشین شما هنگام رانندگی به دلیل چرخش میل لنگ، دنده های انتقال و سایر قطعات متحرک موتور، خیلی کم لرزش داشته باشد. اما، وقتی این ارتعاشات ملایم بیشتر شبیه لرزش هستند، وقت آن است که دلایل آن را بررسی کنیم.

چگونه ماشین خود را از نظر ارتعاش و لرزش بررسی کنیم ؟

رایج ترین دلایل لرزش بیش از حد خودروی شما، مشکل در لاستیک ها، چرخ ها، ترمزها، فرمان، سیستم تعلیق، محور یا موتور است. دلایل زیادی به نظر می رسد، اینطور نیست؟ نگران نباش ما به نوبه خود به هر یک نگاه می کنیم و بررسی می کنیم تا ببینیم مشکلات بالقوه چه می تواند باشد.

 

ابتدا سعی کنید تعیین کنید که ارتعاشات از کجا می آیند و چه زمانی شروع می شوند. آیا ارتعاشات فقط در هنگام استارت و شتاب دادن به خودرو قابل مشاهده است؟ آیا آنها فقط هنگام چرخش و ترمز ایجاد می شوند؟ آیا آنها فقط زمانی اتفاق می افتند که با سرعت بالا رانندگی می کنید؟ یا شاید با شتاب دادن شما شدت آنها افزایش می یابد؟

 

اکنون می دانید که چه زمانی ارتعاشات شروع می شود، بیایید به دلایل احتمالی لرزش نگاه کنیم.

 

دلایل لرزش بدنه خودرو چیست؟

لاستیک ماشین

شایع ترین دلیل لرزش خودرو به دلیل مشکل در لاستیک های شما است. این مشکلات عبارتند از:

 

لاستیک های نامتعادل

اگر متوجه شدید که لرزش در سرعت های پایین بسیار کم است، اما با شتاب گرفتن تا 90 کیلومتر در ساعت شدت می گیرد، به دلیل عدم تعادل لاستیک های شما است. ساده ترین راه برای بررسی اینکه، آیا این دلیل ارتعاشات بیش از حد است یا خیر این است که به دنبال مشکلات لاستیک های خود باشید. بسته به میزان آسیب، ممکن است بتوانید مشکل را با بالانس کردن مجدد لاستیک های خود حل کنید. با این حال، اگر آسیب بیش از حد وجود داشته باشد، باید لاستیک ها را تعویض کنید.

 

لاستیک کم باد شده

لاستیک های کم باد می تواند باعث شود ماشین شما در هنگام رانندگی با سرعت های بالا، لرزش بیش از حد داشته باشد. اگر هیچ مشکلی بر روی لاستیک های خود پیدا نکردید، بهتر است فشار هوای لاستیک خود را با توصیه های دفترچه ی راهنمای خودرو خود بررسی کنید.

 

سایش ناهموار لاستیک

لاستیک ها می توانند به راحتی در اثر خطرات مختلف جاده از بالانس خارج شوند. این باعث می شود که آنها به طور ناموزون پوشیده شوند، مثلاً سطح موج دار روی نخ لاستیک یا سایش بیش از حد در یک طرف. این را می توان با بررسی لاستیک های خود برای آسیب دیدگی و جایگزینی و/یا تنظیم مجدد لاستیک ها (بسته به میزان آسیب دیدگی لاستیک ها) حل کرد.

 

عیوب لاستیک

یک لاستیکی که از شکل گرد خود خارج شده باشند (یعنی بدشکل)، یا لاستیکی که آج یا تسمه های داخلی از بدنه لاستیک جدا شده است، می تواند باعث شود ماشین شما در سرعت های پایین (زیر 30 کیلومتر در ساعت) به لرزش درآید. در حالی که این نوع مشکلات می تواند به دلیل نقص تولید باشد، یا می تواند ناشی از آسیب های شدید جاده نیز باشد.

 

لاستیک های فرسوده یا طاس

اگر لاستیک های شما آج کمی داشته باشند یا بدون آج باشند، ماشین شما کشش ضعیف، توانایی توقف محدود و کاهش قدرت در پیچ ها خواهد داشت. همچنین در شرایط آب و هوایی نامناسب می لغزید. لرزش یک هشدار اضافی است که باید لاستیک های خود را تعویض کنید.

 

رینگ ماشین

یکی دیگر از دلایل احتمالی مرتبط با لاستیک، رینگ های شما هستند. این می تواند ناشی از رانندگی خشن یا برخورد با دست اندازها یا چاله های بزرگ باشد که باعث خم شدن رینگ ها و آسیب رساندن به لاستیک شما می شود.

 

لاستیک با مقاومت غلتشی کم

این نوع لاستیک که به عنوان تایرهای کم پروفیل شناخته می شود، به طور فزاینده ای در خودروهای هیبریدی و EV رایج است زیرا کشش و مقاومت را کاهش می دهند و اعتبار زیست محیطی آن ها را افزایش می دهند. با این حال، سخت تر از آنچه اکثر رانندگان به آن عادت دارند، هستند و راحتی رانندگی کمتری را ارائه می دهند، زیرا بسیاری از عیوب جاده را جذب نمی کنند. این به این معنی است که اگر اتومبیل شما دارای لاستیک با مقاومت غلتشی پایین است، می تواند دلیل لرزش باشد، اما بهتر است سایر علل احتمالی را بررسی کنید.

 

نحوه ی لرزش بدنه خودرو, دلیل لرزش بدنه خودرو, آشنایی با لرزش بدنه خودرو

بررسی دلایل لرزش بدنه اتومبیل

 

چرخ ها

بعد از اینکه لاستیک های خود را چک کردید، توجه خود را به چرخ های خود معطوف کنید. لرزش ها ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

 

چرخ های نامتعادل

اگر بدون آسیب رساندن به لاستیک های خود به چاله ای عمیق یا حاشیه پایین برخورد کردید، این احتمال وجود دارد که به چرخ های خود آسیب رسانده باشید و باعث عدم تعادل آنها شود. متأسفانه تشخیص این موضوع توسط خودتان دشوار است، بنابراین اگر فکر می کنید دلیل لرزش ماشین شما این است، بهتر است با یک مکانیک خبره صحبت کنید.

 

چرخ های خم شده یا آسیب دیده

چاله های عمیق و سایر آسیب های جاده می توانند چرخ های شما را خم کرده یا به آن ها آسیب برسانند و باعث لرزش بیش از حد خودرو شوند. برای تشخیص درست این موضوع، باید از یک دستگاه متعادل کننده چرخ استفاده کنید، که به شما می گوید آیا امکان تعمیر چرخ وجود دارد یا نیاز به تعویض آن دارید.

 

سایش چرخ

سایش چرخ، با یک نشانگر صفحه اندازه گیری می شود و به هرگونه انحراف از چرخش کاملاً دایره ای هنگام چرخش چرخ، اشاره دارد. بسته به میزان سایش، ساده ترین راه حل این است که یک چرخ جدید خریداری کنید.

 

بلبرینگ های چرخ

اگر لرزش ها را از طریق فرمان خود احساس می کنید، به احتمال زیاد بلبرینگ های چرخ شما فرسوده یا آسیب دیده اند. در حالی که بلبرینگ چرخ ها معمولاً طول عمر خودروی شما را بیشتر می کنند، این همیشه صادق نیست، به خصوص اگر به طور منظم در خارج از جاده رانندگی می کنید، مسافت طولانی را پیموده یا سبک رانندگی خوبی ندارید.

 

ترمز

اگر لرزش ها به دلیل مشکل چرخ یا لاستیک شما نیست، بهتر است ترمزهای خود را بررسی کنید. برخی از قسمت هایی که باید بررسی شوند عبارتند از:

 

دیسک ترمز

اگر دیسک های ترمز شما دارای تغییراتی در ضخامت خود هستند، به عنوان فرسودگی بیش از حد یا خارج از گرد بودن شناخته می شود، این باعث می شود ماشین شما هنگام ترمز لرزش کند. همچنین با فشار دادن پدال ترمز می توانید لرزش پدال ترمز را احساس کنید. دیسک ترمز به دلیل فرسودگی و ساییدگی زیاد ممکن است به این شکل تاب بخورد. به عبارت دیگر، دیسک ترمز در اثر توقف زیاد و شدید، بیش از حد داغ می شود.

 

کولیس

همچنین ممکن است کالیپرهای ترمز روی دیسک ترمز گیر کنند. وقتی این اتفاق می افتد که با سرعت بیش از 70 کیلومتر در ساعت رانندگی می کنید، متوجه ارتعاش در فرمان خواهید شد و وقتی توقف می کنید بوی سوختگی حس می شود.

 

درام ترمز

درست مانند دیسک های ترمز، درام ترمز نیز می تواند خارج از حالت (گرد بودن) باشد. هنگامی که پدال ترمز را فشار می دهید، لرزش های اضافی همراه با صدای خراشیدن یا جیغ را احساس خواهید کرد.

 

فرمان

مکان بعدی که باید بررسی شود، سیستم فرمان است. ارتعاشات ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

 

اجزای شل

با گذشت زمان، بسیاری از قسمت های فرمان شما شروع به فرسودگی می کنند و باعث می شود که فرمان شما کمتر از آنچه که باید پاسخگو باشد. کجا بیشتر متوجه ارتعاشات می شوید؟ اگر هنگام رانندگی مستقیم فرمان شما خوب است، اما هنگام دور زدن می لرزد، نشان دهنده وجود مشکل در انتهای میله های فرسوده است. با این حال، اگر هنگام رانندگی مستقیم فرمان شما می لرزد، اما در هنگام پیچیدن نمی لرزد، به این معنی است که باید مفاصل توپ خود را تعویض کنید.

 

فرمان هیدرولیک

فرمان هیدرولیک یکی دیگر از دلایل احتمالی لرزش فرمان شما هنگام پیچیدن است، اما نه زمانی که در یک جاده مستقیم رانندگی می کنید. برای بررسی اینکه آیا علت این است یا خیر، فرمان هیدرولیک خود را از نظر نشتی بررسی کنید و مطمئن شوید که مخزن شما دارای روغن هیدرولیک کافی است یا خیر.

 

علت لرزش بدنه ماشین, دلایل لرزش بدنه اتومبیل, علت لرزش بدنه خودرو چیست

علت های لرزش خودرو

 

تعلیق

سیستم تعلیق، به سیستم فرمان متصل است، بنابراین این یک دلیل منطقی برای لرزش خودرو می باشد که عبارتند از:

 

خارج از تراز

رانندگی در حاشیه ها یا چاله ها نیز می تواند باعث خارج شدن سیستم تعلیق شما شود. یکی از علائم این لرزش ها است که با سرعت های مختلف احساس می شود.

 

اجزای شل

اگر متوجه شدید ماشین شما با سرعت های خاصی می لرزد، اما نه هر بار که با آن سرعت رانندگی می کنید، این احتمال وجود دارد که لرزش ها به دلیل شل شدن اجزای سیستم تعلیق یا بلبرینگ ها باشد. ممکن است متوجه شوید که در صورت برخورد با دست انداز در جاده، لرزش ها افزایش می یابد و تا زمانی که ماشین را متوقف کنید ادامه می یابد. باید مطمئن شوید که تمام اجزای سیستم تعلیق شما به درستی متصل شده باشند.

 

اجزای فرسوده

قطعات فرسوده، مانند اتصالات توپی و بوش بازوی کنترلی، می توانند باعث ایجاد لرزش در سرعت های بالا و هنگام ترمز شوند. در این مورد، ارتعاشات هشداری هستند که باید سیستم تعلیق خود را بررسی و نگهداری کنید، و اجزای فرسوده را جایگزین کنید.

 

محور

آخرین قسمتی از ماشین که باید قبل از رسیدن به موتور بررسی شود، اکسل است. سه قسمت وجود دارد که باید به عنوان علت لرزش بررسی شود:

 

محور خم شده

همانطور که دیدیم، رانندگی در یک چاله می تواند آسیب زیادی به ماشین شما وارد کند که بلافاصله قابل مشاهده نیست. یکی دیگر از عارضه های احتمالی ناشی از چاله، خم شدن محور است. اگر اکسل شما خم باشد، هر چه با سرعت بیشتری رانندگی کنید، ماشین شما با شدت بیشتری می لرزد.

 

میل محرک آسیب دیده

میل محرک به سرعت می چرخد ​​زیرا نیروی موتور را به محورها و چرخ های عقب در خودروهای دیفرانسیل عقب (یا محورها و چرخ های جلو در خودروهای دیفرانسیل جلو) منتقل می کند. اگر این خم باشد، می تواند باعث لرزش شدید خودرو شود.

 

اتصالات فرسوده با سرعت ثابت (CV).

اتصالات CV پوشش های لاستیکی آکاردئونی مانند (چکمه ها) در اطراف انتهای محورهای محرک هستند که در صورت پاره شدن می توانند باعث لرزش شوند و خاک، گرد و غبار و کثیفی جاده  به آن نفوذ کرده و به مفاصل آسیب می رسانند. اگر این اتفاق در خودروی دیفرانسیل جلو رخ دهد، باید محورهای محرک را تعویض کنید.

 

موتور

آخرین قسمت ماشین شما، که باید آن را بررسی کنید موتور است. تعدادی از بخش ها می توانند باعث ایجاد ارتعاش شوند، از جمله:

 

شمع ها

شمع های فرسوده یا کثیف می توانند باعث سوختن ناقص موتور خودروهای بنزینی در یک یا چند سیلندر شوند که می تواند باعث ایجاد لرزش در هنگام بی حرکتی یا سرعت کار شود. ساده ترین راه حل تعویض شمع ها و بررسی سیم کشی مربوطه است.

 

فیلتر هوا و سوخت ورودی

لرزش موتور همچنین می تواند به دلیل سیستم هوا و سوخت باشد. گاهی اوقات فقط نیاز به تغییرات جزئی در سیستم مکش سوخت دارد، برای مثال تنظیم دور آرام روی کاربراتور یا تمیز کردن سیستم مکش سوخت می باشد، تا مشکل حل شود.

 

فیلترهای هوا و بنزین نیز باید بررسی شوند. گرفتگی فیلتر هوای، کثیف یا آسیب دیده، اکسیژن موجود برای فرآیند احتراق را کاهش می دهد و میزان سوخت موجود را کاهش می دهد زیرا جریان سوخت به مقدار هوایی که از آن عبور می کند مربوط می شود. این باعث می شود موتور شما به دلیل کمبود هوا و سوخت در موتور تکان بخورد. گرفتگی فیلتر بنزین باعث می شود ماشین شما نیز به روشی مشابه عمل کند.

 

شلنگ شل یا جدا شده

اگر هر یک از چندین شیلنگ در ماشین شما – حامل مخلوط سوخت هوا و سوخت، خنک کننده رادیاتور و غیره – ترک خورده، شکسته، شل یا قطع شده است، به این معنی است که موتور شما آنچه را که برای درست کار کردن نیاز دارد دریافت نمی کند. این کار باعث می شود ماشین شما شروع به لرزش یا خاموش شدن کند. با تعویض هر شلنگ خراب و بررسی ایمن بودن اتصالات شلنگ به راحتی می توان آن را حل کرد.

 

پایه های موتور شکسته

پایه های موتور بین موتور و بدنه خودرو قرار گرفته اند و لرزش های موتور را جذب می کنند و در عین حال موتور شما را به خودرو متصل نگه می دارند. اگر هر یک از پایه های موتور شما خراب شود، هر زمان که موتور روشن شود، لرزش‌های موتور را در ماشین خود احساس می‌کنید، اما وقتی موتور به سادگی در حالت دور آرام است، ارتعاشات به میزان قابل توجهی کمتر می شود. تنها راه حل این مشکل تعویض پایه موتور است.

 

تسمه تایم معیوب

تسمه تایم، هماهنگی دریچه های ورودی و خروجی را با حرکت پیستون ها تنظیم می کند. هر گونه مشکل با آن، یا هر یک از لوازم جانبی تسمه محور، این کالیبراسیون دقیق را از بین می برد و باعث لرزش موتور شما می شود. تعویض تسمه تایم در صورت ساییدگی و آسیب دیدگی مشکل را حل می کند.

 

گردآوری: بخش خودرو بیتوته

 

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بایگانی‌ها