روزه از دیدگاه طب سنتی

[ad_1]

ایسنا/ اصفهان استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا از منظر طب سنتی به روزه داری نگاه کرد و توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد.

بهنام یوسفیان در گفت وگو با ایسنا، درباره روزه گرفتن از منظر طب سنتی اظهار کرد: در ماه رمضان به دلیل پرهیز از خوردن و آشامیدن، حرارت و رطوبت بدن تخلیه می شود، یعنی در طب سنتی روزه سرد و خشک و دافع صفرا. (گرما و خشکی) و دفع کننده بلغم (سرما و مرطوب). به همین دلیل است که روزه دار تمایل بیشتری به نوشیدن مایعات و خوردن مواد قندی و انرژی زا دارد. تاکید می شود از مصرف غذاهای سرد و خشک پرهیز شود و از غذاهای نرم و رقیق استفاده شود.

وی افزود: روزه فواید جسمی و روحی بسیاری دارد. یکی از اثرات روزه داری تغییر میزان انرژی در بدن است و در فاصله سحری تا افطار، بدن از انرژی موجود خود برای دفع سموم بدن استفاده می کند.

پیشنهاداتی برای صبحانه

این محقق و پژوهشگر طب سنتی در تشریح پیشنهادات صبحانه تصریح کرد: بهتر است از نوشیدن آب قبل از صبحانه و خوب جویدن غذا خودداری کنید. روزه داری بدون صبحانه به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا باعث افت قند خون در طول روز می شود. همچنین در وعده صبحانه از مصرف غذاهای چرب و شور مانند تحدیگ، سوپ شور و رشته فرنگی خودداری کنید. توجه داشته باشید که بادمجان، فلفل و غذاهای تند برای صبحانه خوب نیستند. زیرا نیاز به نوشیدن آب در طول روز را افزایش می دهند.

یوسفیان ادامه داد: کافئین موجود در چای یا قهوه ادرار آور است و باعث هدر رفتن آب بدن می شود. همچنین، در سحر، قندهای پیچیده مانند نان، عدس، جو، غلات و برنج بخورید. زیرا این ترکیبات تا 8 ساعت در بدن باقی می مانند. بلافاصله بعد از صبحانه به رختخواب نروید و برای رفع بوی بد دهان در سه وعده افطار، شام و سحر میوه بخورید. مسواک زدن و جویدن هل و میخک (یکی دو) را فراموش نکنید.

نکاتی برای افطار

وی وی در تشریح توصیه های افطاری گفت: افطار را با آب گرم و خرما یا شیر داغ، کشمش و عسل یا به طور کلی با شکر طبیعی شروع کنید و بعد یک بشقاب سوپ رقیق و کم چرب میل کنید. خوردن نان و پنیر همراه با سبزی یا آجیل و خوردن سبزی در افطار توصیه می شود زیرا خوردن سبزی در سحر باعث تشنگی در طول روز می شود. از خوردن شیرینی های بسیار شیرین و چرب مانند زولبیا و بامیه خودداری کنید و مقدار غذاهای چرب در افطار شما را سیر می کند.

یوسفیان افزود: هنگام صرف غذا در وعده افطار آب ننوشید. از شروع افطار با آب سرد، نوشابه و امثال آن خودداری کنید و آب داغ یا شیر داغ یا فرنی بنوشید. اگر از یبوست رنج می برید علاوه بر میوه از خورش های ملین مانند خورش آلو و سبزیجات استفاده کنید. همچنین از افطار تا زمان خواب، میوه های فصل را از دست ندهید.

وی با اشاره به کسانی که چربی خونشان زیاد نیست، گفت: افراد می توانند فقط یک کاسه حلیم یا یک بشقاب کوچک رشته و آش کشک بخورند. کسانی که دیابت ندارند می توانند از یک کاسه شله زرد یا یک تا دو قاشق غذاخوری حلوا استفاده کنند. پس با در نظر گرفتن بازه زمانی، اگر شام می خواهند، البته ابتدا مقداری سرکه غرغره کنند.

در این ماه غذا را 30 درصد کاهش دهید

به گفته این محقق طب سنتی بسیاری از افراد در ماه مبارک رمضان دچار سوء تغذیه یا پرخوری می شوند. حتی برخی افراد با وجود کاهش وزن، میزان چربی خون خود را افزایش می دهند که عامل اصلی این مشکلات در ماه رمضان، مصرف شیرینی جات است. زیرا شیرینی ها، قندها و چربی ها به راحتی سلامت مصرف کننده را به خطر می اندازند.

یوسفیان خاطرنشان کرد: روزه داران از مصرف غذاهای بسیار چرب و سرخ کردنی پرهیز کنند. برخلاف تصور بسیاری از مردم، روزه گرفتن در ماه رمضان باعث کاهش وزن و کاهش چربی خون می شود و در بسیاری از موارد مشاهده شده است که افراد پس از ماه رمضان چاق می شوند. اگر به درستی روزه بگیرید، می تواند کلسترول خوب را افزایش دهد، کالری را در بدن کاهش دهد و کلسترول بد را کاهش دهد.

وی گفت: در این ماه در مجموع نسبت به ماه های دیگر باید 30 درصد کمتر غذا بخوریم تا به فواید روزه و هدف اصلی آن برسیم. رژیم غذایی نامناسب و روزه گرفتن در این ماه باعث بیماری های زیادی می شود. اینها شامل چربی خون بالا، یبوست، نفخ، بی حوصلگی، ضعف و خستگی، ضعف حافظه، کاهش وزن، ناتوانی، کاهش مقاومت در برابر بیماری ها، سردرد، سرگیجه و سنگ های مجاری ادراری و سنگ کلیه و فشار خون پایین، قند خون است.

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بایگانی‌ها