مسافران در قم باستان

[ad_1]

ایسنا/ قم یک کارشناس مسائل اجتماعی در گفت وگویی درباره دستفروشان در قم باستان توضیحاتی ارائه کرد.

سید محسن محسنی در گفت وگوی اختصاصی با ایسنا، با بیان اینکه بسیاری از مشاغل قم که در دوره قاجار فعال بوده در آغازگرهای زمانه به ویژه آغازگر جمعیتی ذکر شده است، اظهار کرد: همانطور که در این آغازگرها نوشته شده است، تغییر خاصی در دوره قاجاریه ایجاد شده است. دوره قاجار در مشاغل رخ نداد.

وی افزود: پس از آغاز دوره نوسازی و نوسازی در ایران از جمله قم در حدود سال 1309 خورشیدی توسط رضاشاه، توسعه شغلی در این دوره شدت گرفت.

این کارشناس مسائل اجتماعی با بیان اینکه تغییرات شغلی می تواند نشانه نوعی تغییر در جامعه باشد، گفت: به عنوان مثال افزایش کنونی مغازه های پذیرایی و آشپزخانه های عمومی می تواند نشانه بی رغبتی دختران و زنان به تهیه غذا در خانه یا توجه باشد. حضور بیشتر آنها در جامعه

وی افزود: افزایش نامتعارف کافه ها و کافی شاپ های فعلی در مدت کوتاهی در قم نه تنها نشان دهنده تغییر ذائقه یا علاقه به انواع نوشیدنی ها یا غذاهاست، بلکه می تواند نشانه تغییر رفتار یا تغییر نگرش باشد. گروه های اجتماعی در اقشار یا اقشار مختلف». از جامعه تفسیر شود.

محسنی با اشاره به اینکه دستفروشان یکی از دستفروشان قدیمی قم بودند، گفت: همچنان شاهد کسبه در سطح شهر و نقاط مختلف به سبک جدید هستیم، اما در این قسمت قصد داریم به دستفروشان قدیمی بپردازیم.

وی با بیان اینکه مرکز دستفروشان و مسافران باستانی قم در قبرستان یا تقریباً در همان کوچه ننه عباس قم بوده است، خاطرنشان کرد: دستفروشان نیز در همین مکان قرار داشتند.

این کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به اینکه البته در آن زمان برخی از مغازه داران مغازه هم داشتند، خاطرنشان کرد: عمدتا آش رشته و جو می فروختند که از معروف ترین آنها می توان به «کل عبدالله» نام برد.

این کارشناس مسائل اجتماعی ادامه داد: با وجود اینکه دستفروشان مغازه نداشتند اما مکان آنها همیشه ثابت بود.

وی با بیان اینکه پس از بازسازی اطراف حرم مطهر، دستفروشان کم کم قبرستان را ترک کردند، یادآور شد: سه چهار نفر از آنها که قرار بود ساکنان و بستگان سردار عبدالله باشند به کوچه مجاور پراچا نوا رفتند. آنها که اکنون به نام رسمی شناخته می شوند، با نام حایری مهاجرت کردند و با تصاحب مغازه و تغییر شغل، چلو خورشتی را افتتاح کردند و بعداً سایر چلو خورشتی ها به آنها پیوستند و امروزه یکی از شاخصه های هویت قم به شمار می رود.

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بایگانی‌ها